
Taha Riani
Taha Riani is founder en managing partner van het Antwerpse creatief bureau Allyens. Al vier jaar bouwt hij aan de – soms wilde – weg naar inclusieve communicatie. Wat betekent dit concreet? Allyens helpt bedrijven en organisaties om hun boodschappen en campagnes af te stemmen op de diversiteit van de samenleving. Het is een uitdaging, een missie en Taha’s rotsvaste overtuiging dat inclusie werkt en uitsluiten niet.
Mensen reduceren de identiteit van iemand vaak tot zijn of haar religie. Als moslim ervaarde Taha dat continu. Het was zijn frustratie hierover die hem tot actie aanzette. Hij wilde af van dat etiket. Op 1 april 2015 lanceerde Taha mvslim.com, een website die de stereotiepe beeldvorming rond moslims doorbreekt door positieve informatie te delen. De site bereikte 10 miljoen mensen en onder meer de New York Times, de BBC en Al-Jazeera namen de artikels over.
Nog datzelfde jaar kwam Allyens er, met dezelfde missie: leer je doelgroep kennen, laat oordelen achterwege en pas je communicatie aan om gehoord en begrepen te worden.
Superdiversiteit gaat niet alleen over achtergrond en religie, maar evengoed over seksuele geaardheid of genderkwesties. Bedrijven en beleidsmakers krijgen allemaal te maken met diversiteit, alleen hebben ze geen flauw idee hoe ze sommige doelgroepen moeten bereiken.
Allyens’ aanpak bleek een schot in de roos, want het bureau werd opgepikt door het prestigieuze zakenmagazine Forbes en belandde op de 30under30-lijst in de categorie media en marketing. De lijst beloont de meest getalenteerde, jonge vernieuwers uit verschillende categorieën in Europa.
Mensen met elkaar verbinden over de verschillen heen: het loont. Amper vier jaar na het startschot van Allyens heeft het bureau klanten als Colruyt, Brussels Airport, MNM, Reuters, BNP Paribas, de Vlaamse overheid, VRT en nog vele andere overtuigd dat inclusieve communicatie werkt